Elever og digital trivsel
Denne side er til dig som SSP-vejleder, lærer eller leder på skoler i Silkeborg Kommune. Her introducerer vi, hvorfor vi er optagede af digital trivsel blandt unge i SSP-samarbejdet.
Information om digital trivsel
Unges digitale liv er en vigtig del af deres hverdag. Sociale medier, spil og chatfællesskaber er ikke bare underholdning – de er ramme for venskaber, status, fællesskaber og selvforståelse. Men samtidig rummer det digitale liv nye former for pres, konflikter og risikoadfærd, som ofte foregår uden voksnes viden.
Som skole spiller I en vigtig rolle i at styrke unges digitale trivsel. Det handler ikke kun om regler for skærmtid eller sprogbrug – men om at skabe refleksion, fælles normer og trygge fællesskaber, hvor de unge kan navigere med omtanke og ansvar.
Gennem SSP-samarbejdet i Silkeborg Kommune arbejder vi aktivt med at styrke de beskyttende faktorer i unges liv – også online. Det gør vi ved at støtte skolerne i det kriminalpræventive arbejde, tilbyde materialer og sparring, og skabe opmærksomhed omkring de digitale risici, som kan føre til både mistrivsel og kriminalitet.
Vi er optagede af digital trivsel, fordi mange former for risikoadfærd i dag udfolder sig digitalt – ofte uden at voksne opdager det. Det gælder fx:
- Digital mobning og udelukkelse fra fællesskaber
- Grænseoverskridende billeddeling og krænkende adfærd
- Kontakt med voksne med seksuelle eller ekstremistiske motiver
- Overforbrug af spil, skærm og sociale medier
- Deling af voldsvideoer, hadretorik eller ulovligt indhold
Disse fænomener kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte unges trivsel og kan i nogle tilfælde føre til kriminalitet. Samtidig rejser det bekymringer for unges demokratiforståelse, deltagelse og empati – især når hadfuldt eller ekstremt indhold bliver en normal del af onlinelivet, særligt blandt unge drenge.
Derfor arbejder vi i SSP-samarbejdet med at styrke både kritisk digital refleksion og det, der beskytter: stærke fællesskaber, trygge normer og voksne, der tør stille spørgsmål.
Som lærer er du tæt på elevernes sociale liv – og også deres digitale fællesskaber. Du kan være med til at spotte digitale udfordringer og handle tidligt.
Vær særligt opmærksom på:
- Elever, der isolerer sig eller mistrives efter konflikter online
- Samtaler om drama, chats, billeder eller pres i fx klassegrupper
- Ændret adfærd eller koncentration – særligt efter weekender og ferier
- Tegn på søvnproblemer, afhængighed eller konflikter relateret til spil og sociale medier
- Udsagn om eksklusion, mobning eller hård tone online
- Digitalt sprog og billeder, som afspejler grænseoverskridende eller krænkende adfærd
Det er også vigtigt at understøtte en fælles kultur i klassen, hvor eleverne kan tale åbent om digitalt liv, og hvor der er tydelige rammer og normer – også for digitale fællesskaber uden for skolen.
Hvis du er bekymret for en elevs digitale trivsel – eller ønsker inspiration til at arbejde forebyggende – kan du få hjælp her:
SSP-konsulenten i Silkeborg Kommune
Sparring omkring digital risikoadfærd, trivsel og forebyggelse.
Kontakt: ssp@silkeborg.dk
SSP-forebyggelsesbetjentene
Sparring omkring lovgivning, ulovlig deling og digitale krænkelser. Kontakt
Forebyggelsesbetjent Niels Gøttler (30 45 67 63) eller
Rune Christensen (51 70 52 62)
Center for Digital Pædagogik (via kommunen)
Adgang til materialet Dit Liv På Nettet og støtte til implementering.
Login via https://cfdp.dk/dit-liv-paa-nettet/
eller kontakt SSP-konsulenten.
Familie-
og Ungekontakten i Silkeborg Kommune
Støtte og samtaler til unge under 18 år – også ift. digitalt relateret
mistrivsel.
Tlf. 40 231 231 / Læs mere på fuk.silkeborg.dk under Indsatser
SSP i Silkeborg Kommune anbefaler følgende forløb om digital trivsel:
Dit Liv På Nettet – Center for Digital Pædagogik
Et gennemprøvet undervisningsforløb til 2., 4., 6. og 8. klasse, hvor eleverne arbejder med:
- Skærmvaner og notifikationer
- Digital kommunikation og sprogbrug
- Klassechats og fællesskaber
- Samtykke og billeddeling
- Virtuel status og sociale medier Find materialet på cfdp.dk/dit-liv-paa-nettet
Derudover kan du søge inspiration hos:
ON – Onlineindsatsen
Supplerende materiale med baggrundsviden og refleksionsøvelser til lærere.
Velegnet som supplement til Dit Liv På Nettet eller til selvstændige temaforløb.
Find materialet på on-undervisning.dk
Tilgængelig døgnet rundt – Red Barnet
Et undervisningsmateriale om balancen mellem online og offline liv – med fokus på selvregulering og trivsel.
Find materialet på redbarnet.dk
URO – Unges Risikoadfærd Online
Et refleksions- og samtaleværktøj fra Center for Digital Pædagogik, der hjælper lærere og fagpersoner med at kvalificere og håndtere bekymringer om unges omgang med grænsesøgende eller hadefuldt indhold online.
Værktøjet tager ikke sigte på diagnosticering eller handling i sig selv – men hjælper med at sætte ord på den uro, man som fagperson kan opleve. Det skaber et fælles sprog og understøtter fagligt funderede refleksioner og fælles vurderinger.
Velegnet til teamsamarbejde, vejledningssamtaler og som supplement til arbejdet med trivsel og digital adfærd.Læs mere og hent værktøjet gratis på cfdp.dk
Mere viden
Læs mere på forældresiden om unge og digital trivsel