Elever og digitale krænkelser
Denne side er til dig som SSP-vejleder, lærer eller leder på skoler i Silkeborg Kommune. Her introducerer vi, hvorfor vi er optagede af digitale krænkelser blandt unge i SSP-samarbejdet
Information om digitale krænkelser
Digitale krænkelser er situationer, hvor børn og unge oplever noget ubehageligt, grænseoverskridende eller krænkende online. Det kan være beskeder, billeder eller videoer, der udstiller, udnytter, skræmmer eller seksualiserer – og som efterlader den unge med en følelse af skam, frygt, bekymring eller utryghed.
Digitale krænkelser kan spænde bredt: fra uønskede “dick pics” og spredning af intime billeder uden samtykke, til eksklusion fra gruppechats, udskamning i stories, identitetstyveri og digital stalking. Vi bruger med vilje en bred definition – fordi det ikke nødvendigvis er det, der skete, der afgør, om noget er en krænkelse, men hvordan det opleves.
69 % af børn og unge har oplevet noget ubehageligt online
18 % har modtaget intime billeder, de ikke ønskede at se
9 % har fået delt intime billeder uden samtykke
(Epinion/Red Barnet 2024)
FAKTA: Hvad siger loven om digitale krænkelser?
Digitale krænkelser kan være strafbare. Her er de vigtigste paragraffer fra straffeloven, som er relevante i skolekonteksten:
Deling af intime billeder – § 264 d og § 235
Det er ulovligt at dele billeder, videoer eller beskeder med seksuelt eller privat indhold uden samtykke. Deling af seksuelle billeder af unge under 18 år er strafbart – også mellem jævnaldrende.
Ulovlig fotografering – § 264 a
Man må ikke tage billeder eller filme andre uden tilladelse, hvis det sker på steder uden offentlig adgang – fx klasselokaler, omklædningsrum eller private fester.
Uønskede seksuelle beskeder – § 232
Det er strafbart at sende seksuelle billeder, videoer eller beskeder uden modtagerens samtykke.
Grooming – § 231
Det er strafbart at forsøge at lokke eller manipulere børn og unge til seksuelle handlinger – både fysisk og digitalt.
Trusler – § 266
Det er ulovligt at true andre – også via beskeder og sociale medier.
Identitetstyveri – § 264 e
Man må ikke udgive sig for at være en anden – fx via falske profiler med navn, billede eller personlige oplysninger.
Adgang til andres beskeder og billeder – § 263
Det er strafbart at åbne og læse beskeder, billeder eller filer på andres telefoner og konti uden tilladelse.
DOS/DDOS-angreb – § 293, stk. 2
Det er ulovligt at angribe hjemmesider, netværk eller systemer digitalt for at forstyrre eller ødelægge dem.
Hvidvask og muldyr – § 290 a
Det er strafbart at stille sin konto til rådighed for andres kriminelle pengeoverførsler – fx gennem MobilePay.
Digitale krænkelser er en alvorlig trussel mod unges trivsel – og en væsentlig kriminalpræventiv udfordring. I SSP-samarbejdet ser vi, hvordan online krænkelser kan føre til mistrivsel, skolefravær, isolation og i nogle tilfælde selvskade eller selvmordsadfærd.
Digitale krænkelser er ofte skjulte – og de sker i et felt, hvor det kan være svært for unge at række ud efter hjælp. Mange frygter, at det vil gøre det værre, eller at voksne ikke forstår platformenes sociale dynamikker.
Samtidig viser undersøgelser, at en del unge ikke selv er klar over, at det, de gør, er ulovligt. Det gælder fx:
- Deling af intime billeder eller videoer
- Uønskede seksuelle beskeder
- Identitetstyveri eller "fake-profiler"
- Ulovlig billeddeling i klassechats
Derfor er det vigtigt, at vi både klæder lærere og elever på til at forstå grænser, rettigheder og lovgivning – og at vi handler hurtigt og trygt, når noget går galt.
Fra Ungeprofilundersøgelsen i Silkeborg Kommune ved vi, at en relativt stor andel af de unge i udskolingen angiver, at de er med i grupper på sociale medier, hvor der er provokerende humor eller grænseoverskridende indhold. I Silkeborg Kommune ligger vi i gennemsnit over 10 % over landsgennemsnittet. Derfor har vi en særlig fokuseret opmærksomhed på det.
Som lærer eller SSP-vejleder spiller du en nøglerolle – både i at forebygge, spotte tegn og handle, når elever udsættes for digitale krænkelser.
Vær særligt opmærksom på:
- Elever der trækker sig socialt eller mister trivsel uden synlig grund
- Skift i stemning eller dynamik i klassen – fx efter weekender eller fester
- Samtaler om billeder, “exposing”, drama i chats eller "snaps" der cirkulerer
- Elever der bliver nævnt eller udstillet i opslag eller stories
- Udtryk for skam, skyld eller frygt for at blive opdaget
Skab rum for samtale og vær en tydelig voksen, der tager problemet alvorligt uden at overreagere. Husk, det kræver ofte mod af den unge at åbne op.
Digitale krænkelser kan have store konsekvenser for børn og unge – både for den krænkede og for den, der krænker. Her finder du som fagperson en kort vejledning til, hvordan du kan handle, hvis du bliver opmærksom på en mulig digital krænkelse.
Handleanvisning ved digitale krænkelser
1. Vurder krænkelsen
Start med at få overblik: Hvad er der sket, hvem er involveret, og hvornår og hvor fandt det sted?
Vurder herefter, om sagen kan håndteres pædagogisk, eller om den kræver underretning og/eller politianmeldelse. Du kan altid rådføre dig med SSP-konsulenten (ssp@silkeborg.dk) eller politiets forebyggelsesbetjente:
- Rune Christensen, tlf. 51 70 52 62, mail: rch008@politi.dk
- Niels Gøttler, tlf. 30 45 67
63, mail: ngo001@politi.dk
Er den krænkede under 18 år, skal forældrene inddrages hurtigst muligt.
2. Dokumentér forløbet
Hjælp den krænkede med at gemme beviser – fx screenshots, beskeder eller billeder. Notér, hvad der er sket, hvem der har været involveret, og hvornår det er foregået.
3. Stop krænkelsen
Er krænkeren kendt, kan skolen tage kontakt til vedkommende og familien og bede om, at indholdet fjernes. Overvej politianmeldelse, hvis det er nødvendigt.
Hvis krænkeren er ukendt, vejled den unge om at få materialet fjernet via:
- redbarnet.dk/sletdet (for unge under 18 år)
- stopchikane.nu (for personer over 18 år)
4. Anmeld krænkelsen
Krænkede eller forældre kan anmelde sagen via politi.dk.
SSP-konsulenten kan støtte i processen. Forældre kan også undersøge, om deres forsikring dækker juridisk eller psykologisk hjælp.
5. Følg op og støt de involverede
Involver SSP-konsulenten ved behov for sparring eller koordinering med andre aktører. Overvej støtte til både krænkede og krænker, og tag stilling til, hvordan klassen og skolemiljøet bedst håndteres, hvis begge parter går på samme skole.
Mere viden
Her finder du også definitioner af digitale sexkrænkelser og andet relevant materiale, der kan støtte dig i vurderingen og håndteringen af sager.
Øvrige kontaktoplysninger
SSP-konsulenten i Silkeborg Kommune
Sparring om bekymringer, handlemuligheder og lovgivning. ssp@silkeborg.dk
Forebyggelsesbetjentene:
Rune Christensen, forebyggelsesbetjent i SSP
Mobil: 51 70 52 62 · Mail: rch008@politi.dkNiels Gøttler, forebyggelsesbetjent i SSP
Mobil: 30 45 67 63 · Mail: ngo001@politi.dk
Familie- og Ungekontakten i Silkeborg Kommune
Tilbyder samtaler og rådgivning til børn og unge – også anonymt.
40 231 231
Find viden på fuk.silkeborg.dk under indsatser
Red Barnets SLET DET – for fagpersoner
En guldgrube af viden, råd og handlingsanvisninger.
Find viden på sletdet.redbarnet.dk/voksne
SSP Silkeborg anbefaler at arbejde med materialet:
Dit liv på nettet – CFDP (anvendes i 2., 4., 6. og 8. klasse)
Undervisningsforløb med fokus på digital adfærd, grænser, samtykke og fællesskab.
Materialet inkluderer:
Samtalekort og film
Øvelser om billeddeling, status og FOMO
Mulighed for forældreinddragelse
Find materialet på cfdp.dk
Derudover kan man finde inspiration hos:
ON – Onlineindsatsen
Supplerende materiale med baggrundsviden og refleksionsøvelser til lærere.
Velegnet som supplement til Dit Liv På Nettet eller til selvstændige temaforløb.
Find materialet på on-undervisning.dk
URO – værktøj til vurdering af risikoadfærd online
Et refleksionsværktøj til teams og SSP-funktioner, når man oplever tvivl om unges omgang med grænseoverskridende eller ekstremt indhold.
Et split sekund – undervisningsmateriale om ulovlig billeddeling
Film og cases baseret på virkelige hændelser, der hjælper elever med at forstå konsekvenserne af digital krænkelse – og deres rolle som tredjepart.