Elever og alkohol
Denne side er til dig som SSP-vejleder, lærer eller leder på skoler i Silkeborg Kommune. Her introducerer vi, hvorfor vi er optagede af alkohol i SSP-samarbejdet og hvilke ressourcer du som lærer kan trække på i samarbejdet.
Information om alkohol
Alkohol fylder stadig meget i mange unges sociale liv, også selvom andelen af unge, der drikker, er faldet over tid. Danske unge begynder dog stadig tidligere med alkohol end deres jævnaldrende i mange andre lande, og det er en udfordring, vi i Silkeborg Kommune arbejder aktivt med gennem SSP-samarbejdet.
Forskning viser, at jo tidligere unge begynder at drikke, desto højere er risikoen for senere afhængighed – både af alkohol og andre rusmidler. Alkoholdebut i de unge år kan desuden bane vejen for risikoadfærd og mistrivsel.
Hvad viser tallene?
- 92 % af danske 15-16-årige har prøvet alkohol (ESPAD 2019)
- I 9. klasse drikker 22 % af pigerne og 27 % af drengene ugentligt (HBSC 2022)
- 44 % af pigerne og 48 % af drengene i 9. klasse har været fulde mindst to gange
- 27 % af drengene og 19 % af pigerne har drukket mere end fire genstande på én aften den seneste måned
- 58 % af de 18-34-årige oplever, at det er svært at være en del af det sociale fællesskab på en ungdomsuddannelse, hvis man ikke drikker alkohol (TrygFonden 2024)
Tal fra ”Fælles om Børne- og Ungeliv” i Silkeborg Kommune viser desuden, at der blandt kommunens udskolingselever sker et tydeligt skifte i alkoholvaner fra 8. til 9. klasse. Eksempelvis viser tallene, at der i 8. klasse var 85 % af de unge, der aldrig havde prøvet at være fuld, er det i 9. klasse kun 45 %, der aldrig har været det. Det tal ser vi gerne blive endnu højere, så vi udskyder alkoholdebuten, da det statistisk bl.a. resulterer i et markant mindre alkoholindtag på sigt. Det er en vigtig overgang, hvor både skoler og forældre kan gøre en stor forskel ved at sende tydelige og fælles signaler.
![]()
Vi ser i SSP-samarbejdet, at alkohol ofte spiller en rolle i unges risikoadfærd, fx eksperimenterende rusmiddelbrug, konflikter, skolefravær og grænseoverskridelser. Det er sjældent alkohol i sig selv, men i samspil med andre faktorer, at problemerne opstår – og derfor er det vigtigt at tage fat tidligt og helhedsorienteret.
Alkohol er også tæt knyttet til identitet, fællesskaber og sociale spilleregler i udskolingen. Som lærer spiller du en vigtig rolle i at spotte tendenser og bakke op om en mere tryg alkoholkultur i klassen og på skolen.
Derfor arbejder vi aktivt med at understøtte en bedre alkoholkultur – både ved at klæde unge på til at sige nej, ved at styrke forældres handlemuligheder og ved at klæde lærerne på til at understøtte børn, unge og deres forældre.
Som lærer er du tæt på de unge i hverdagen og kan spille en vigtig rolle – både forebyggende og hvis der opstår bekymring.
Vær særligt opmærksom på:
- Ændret adfærd eller fald i trivsel og koncentration
- Elever der møder op trætte, sløve eller påvirkede – især efter weekend eller helligdage
- Samtaler mellem elever om alkohol, fester, pres og "normer"
- Udsagn om drukkultur, gruppepres eller forældre, der “tillader lidt”
Alkohol er ofte koblet til konflikter, overskridelser af grænser og usikkerhed i fællesskabet. Som lærer kan du støtte med samtaler, opsøgende dialog og ved at inddrage SSP-samarbejdet tidligt.
Det er også vigtigt at styrke samarbejdet med forældregruppen – særligt i overgangen fra mellemtrin til udskoling, hvor mange unge begynder at eksperimentere. Forældrene spiller en afgørende rolle i at skabe rammer, forventninger og en fælles forståelse for, hvordan alkohol håndteres. Du kan som lærer være med til at understøtte en fælles kultur i klassen, hvor forældrene støtter hinanden i at udskyde alkoholdebut og skabe trygge rammer for fester og sociale aktiviteter. Se nedenfor ift. relevante fagpersoner, der kan hjælpe dig i dit arbejde med forældregruppen.
Hvis du er bekymret for en elevs alkoholforbrug eller ønsker støtte til klassesituationer, står flere fagpersoner klar til at hjælpe:
SSP-konsulenten i Silkeborg Kommune kan give sparring om trivsel, klassedynamikker, forældresamarbejde og forebyggelse. Kontakt ssp@silkeborg.dk.
Konsulenter i indsatsen ”Fælles om Børne- og Ungelivet” kan give sparring om lokal viden om alkoholforbrug på skolen og konkrete indsatser ift. at opbygge de beskyttende faktorer omkring de unge. Kontakt specialkonsulent Marianne Ahrenkiel Søgård på mas@silkeborg.dk.
SSP-forebyggelsesbetjentene kan give sparring omkring lovgivning, forebyggelse og observationer på skolen. Kontakt forebyggelsesbetjent Niels Gøttler: 30 45 67 63 eller forebyggelsesbetjent Rune Christensen: 51 70 52 62
Familie- og Ungekontakten i Silkeborg Kommune tilbyder støtte og samtaler til unge under 18 år med bekymrende forbrug – inkl. op til tre anonyme afklarende samtaler. De kan kontaktes på tlf. 40 231 231 og desuden kan du få et overblik over indsatser på fuk.silkeborg.dk/indsatser. De står også til rådighed, hvis du som fagperson har brug for sparring omkring samtaler med de unge.
Vi anbefaler at bruge Kræftens Bekæmpelses undervisningsmateriale om unge og alkohol, der kan være med til at starte en dialog om alkoholkultur med eleverne til brug i 8. klasse.
Materialet kan tilgås via forstå.dk og omalkohol.dk.