Skip til hoved indholdet
    Hjem For SSP-fagpersoner Elever og rusmidler Elever og hash

Elever og hash

Denne side henvender sig til dig som lærer for børn og unge i udskolingen og giver dig viden om hash generelt, hvad du som lærer kan være opmærksom på og hvor du som lærer kan få hjælp og sparring her i Silkeborg Kommune.

Information om hash

Hash er stadig det mest udbredte illegale rusmiddel blandt unge i Danmark. I dag kan hash købes direkte via sociale medier og leveres diskret – ofte af personer, der fremstår som jævnaldrende og "ufarlige". Det betyder, at mange unge eksponeres for hash tidligere og i mere tilgængelige former end tidligere generationer.

Samtidig er THC-indholdet i hash steget markant de seneste år. Det øger risikoen for både afhængighed og alvorlige bivirkninger – som nedsat koncentration, træthed, hukommelsesproblemer og i nogle tilfælde angst og psykose. Hash er et stof, der ophobes i kroppen, og som ved jævnligt brug kan påvirke læring, trivsel og tilknytning til skolen.

I Silkeborg Kommune ser vi heldigvis, at det fortsat kun er et mindretal af unge i udskolingen, der har prøvet hash. Det er en tendens, vi gerne vil fastholde og styrke – blandt andet ved at nedbryde flertalsmisforståelser: Mange unge tror, at langt flere jævnaldrende har prøvet hash, end tilfældet er. Det kan du som lærer være med til at afmontere i dialogen med eleverne.

Unge, der eksperimenterer med hash, viser det ikke nødvendigvis tydeligt. Men der er en række tegn – både fysiske og adfærdsmæssige – du som lærer med fordel kan være opmærksom på:

Mulige tegn på hashpåvirkning eller -forbrug:

  • Træthed, sløvhed og nedsat koncentration
  • Vanskeligheder med at fastholde opmærksomhed i timerne
  • Tilbagetrækning fra fællesskabet
  • Uforklarlige humørsvingninger eller passivitet
  • Fund af sølvpapir, små beholdere, cigaretpapir eller joints
  • Lugtgener i klasselokalet eller tasker

Mange af disse tegn kan naturligvis også skyldes andet end hash. Det vigtigste er, at du som lærer reagerer, hvis noget i din mavefornemmelse siger, at noget er galt – også hvis det kun er små ændringer i adfærd.

Tal om hash – men gør det klogt og målrettet

Hash er ét af de rusmidler, som flest unge har hørt om – og som en del også har eksperimenteret med. Derfor giver det god mening at tale med elever om hash i relevante sammenhænge, fx i undervisningen, i klassesamtaler eller når der opstår konkrete situationer, hvor det er naturligt at tage emnet op.

Men også her er det vigtigt ikke at skabe unødig opmærksomhed, som kan føre til, at flere bliver nysgerrige – særligt hvis der tales om hash på en måde, der kommer til at normalisere eller dramatisere.

Sundhedsstyrelsen peger på, at flertalsmisforståelser spiller en rolle: Mange unge tror, at flere ryger hash, end det faktisk er tilfældet. Derfor kan det være langt mere forebyggende at tale om:

  • Hvor få det reelt er, der har prøvet hash.
  • At hash i dag er langt stærkere end tidligere – og forbundet med større risiko.
  • At dét at sige nej faktisk er det mest almindelige.

Tænk over, hvorfor du tager snakken – og hvordan du gør det, så det ikke bliver unødigt stigmatiserende eller skaber unødig fascination.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst håndterer det i en klasse eller over for en elev, så tag fat i SSP-konsulenten eller skolens SSP-ressourceperson for sparring.

Tal fra undersøgelsen Fælles om Børne- og Ungelivet i Silkeborg Kommune viser, at der er 2 % af eleverne i 8. klasse, der har prøvet at ryge hash, imens tallet er 6 % for 9. klasserne. Samtidig tror flere unge, at flere af deres jævnaldrende har prøvet at ryge hash, end hvad der i virkeligheden er. Det er et vigtigt misforhold at få italesat, samtidig med, at vi informerer de unge om, konsekvenserne ved brugen af hash.

I SSP-samarbejdet i Silkeborg Kommune er vi i løbende dialog omkring de unge, der bruger hash i samarbejdet mellem skole, politi og sociale myndigheder. Vi er opmærksomme på hash, fordi det kan være en del af en større mistrivsel og kan føre til brug af andre rusmidler, eller kan være et udtryk for at hash blot er ét af flere produkter, den unge misbruger. Samtidig ser vi større risiko for kriminalitet eller tab af uddannelsesmuligheder.

Derfor arbejder vi aktivt for at forebygge, at børn og unge i kommunen begynder at ryge hash. Vi klæder forældre på, skaber dialog og samarbejder tæt med både skoler og professionelle.

Du står ikke alene, hvis du er bekymret for en elevs trivsel eller mistænker, at hash kan spille en rolle. I Silkeborg Kommune har vi flere aktører, der kan støtte op om både dig og eleven:

  • SSP-konsulenten tilbyder sparring, viden og rådgivning om unges brug af hash. Du kan altid kontakte SSP-konsulenten, hvis du ønsker vejledning i, hvordan du kan tage en bekymring videre – enten i samarbejde med hjemmet eller internt i skolen. Kontakt på tlf.: 21 24 71 68 eller på mail ssp@silkeborg.dk.

  • SSP-forebyggelsesbetjentene kan bidrage med viden om lovgivning, forebyggelse og handlemuligheder, hvis du f.eks. bliver bekendt med salg eller besiddelse af hash på skolen eller online. Kontakt Niels Gøttler på tlf.: 3045 6763 eller Rune Christensen på tlf.: 5170 5262.

  • Familie- og Ungekontakten kan kontaktes, hvis det handler om en konkret elev under 18 år, der har brug for støtte, kan du som fagperson henvise videre eller få sparring. Familie- og Ungekontakten tilbyder både anonym rådgivning og behandlingsforløb. Familie- og Ungekontakten: 40 231 231 og på fuk.silkeborg.dk/indsatser

Mere viden

Læs mere på forældresiden om unge og hash

Denne PDF er genereret den 06-12-2025 19.14

Se kontaktpersoner i SSP-samarbejdet