Mellemtrin, 4.-6. klasse
Mellemtrin: En styrket retning – for identitet, fællesskab og ansvar. Inspiration til alle klassetrin.
Mellemtrinet markerer et vigtigt skifte i børns skoleliv. Her begynder de sociale spilleregler at få større betydning, relationer uden for hjemmet bliver vigtigere – og børnene orienterer sig i stigende grad mod hinanden. Det er også her, nogle af de første tegn på mistrivsel, eksklusion eller risikoadfærd kan opstå. Derfor er det i disse år særligt vigtigt at styrke de beskyttende faktorer, der kan ruste børnene til det næste skridt i deres udvikling.
I denne del af inspirationskataloget fokuserer vi særligt på to centrale beskyttende faktorer:
- Styrkede
fællesskaber og tilhørsforhold
Når børn oplever, at de hører til – både i klassen, i fritiden og online – øges deres trivsel og modstandskraft. Fællesskaber, hvor forskellighed er en styrke, og hvor der er tydelige normer for samvær, giver børnene en tryg base at udvikle sig fra. Det forebygger ensomhed, marginalisering og tilknytning til usunde grupper. Dette gælder ikke kun fællesskabet i skolen, men også muligheden for at understøtte børnenes aktive deltagelse i organiserede fritidsfællesskaber (eksempelvis i foreningslivet), som anerkendes som en central beskyttende faktor. - Oplevelse
af værdi og handlekraft
Børn på mellemtrinnet har brug for at mærke, at de har noget at bidrage med. Når de møder voksne, der ser deres styrker og giver dem plads til at lykkes, styrker det både selvværd og motivation. Det handler ikke om præstation – men om anerkendelse, mestring og følelsen af at kunne gøre en forskel.
I mellemtrinsårene handler det kriminalpræventive arbejde derfor ikke kun om at afværge problemer, men om at opbygge potentialer – og understøtte elevernes udvikling af empati, sociale kompetencer og ansvarsfølelse.
Denne del af kataloget følger en progression fra 4. til 6. klasse og giver konkrete forslag til, hvordan vi i undervisningen og i skole-hjem-samarbejdet kan styrke de fællesskaber og kompetencer, som beskytter børn – også i overgangen til udskolingen.
På mellemtrinet arbejder vi bl.a. videre med materialet fra Dit Liv på Nettet og introducerer Sundhedsstyrelsens materiale, der sætter fokus på børn og unges brug af nikotinprodukter.
Om opbygningen af det kriminalpræventive inspirationskatalog
Dette inspirationskatalog er udviklet som et fleksibelt værktøj til SSP-lærere og ressourcepersoner på skolerne i Silkeborg Kommune. Det er ikke en fast manual, men en samling af forslag og anbefalinger, der skal understøtte det lokale forebyggende arbejde – både på tværs af årgange og i dybden med konkrete temaer.
Kataloget giver et samlet overblik over, hvordan SSP-Silkeborg anbefaler, at den kriminalpræventive indsats kan struktureres fra 1. til 9. klasse – med afsæt i fællesskabet som en central beskyttende faktor. Dette fællesskabsfokus foldes ud i fire gennemgående fokuspunkter, som bearbejdes løbende gennem skoleforløbet.
Hvert klassetrin præsenterer udvalgte undervisningsforløb og materialer under overskriften Materialebank, der er opdelt i to kategorier:
Det anbefaler vi: Materialer, SSP-Silkeborg anbefaler at prioritere som del af den fælles forebyggelsesindsats.
Mere inspiration: Relevante, supplerende materialer, som kan anvendes efter behov eller til særlige tematikker i klassen.
Materialerne under Det anbefaler vi sikrer kontinuitet og progression i det kriminalpræventive arbejde. Selvom et materiale er knyttet til ét klassetrin, angiver vi i beskrivelsen, hvis det også kan bruges på andre klassetrin. Dermed skabes fleksibilitet, så eksempelvis forløb fra 4. klasse også kan tages i brug på 3. klassetrin, hvis det giver mening i praksis.
Materialebanken kan suppleres med indsatser, skolen allerede arbejder med – som eksempelvis forløb fra MOT Danmark eller materialet Perspekt 2.0 som flere skoler i kommunen anvender. Kataloget er tænkt som støtte til skoler og SSP-vejledere, der ønsker at styrke og strukturere indsatsen yderligere – altid tilpasset lokale behov og muligheder.
SSP-konsulenten står naturligvis til rådighed for sparring og vejledning omkring valg af materiale og opbygning af den lokale indsats.
Inspiration til 4. klasse
| Fællesskaber uden mobning | Tæt forældresamarbejde og fritidsliv |
|---|---|
| Når gruppedynamikkerne bliver mere tydelige, er det
vigtigt at arbejde med inklusion, grænser og respekt – både online og offline.
Trygge fællesskaber er en stærk beskyttende faktor mod både udenforskab og
risikoadfærd. | Forældre spiller fortsat en afgørende rolle – særligt
når det gælder digitale vaner og klassefællesskabet uden for skoletiden. Det
gælder bl.a. også om at sikre forældrenes viden om værdien af, at deres børn
indgår i organiserede fritidsfællesskaber. Ved at støtte op om tydelige normer
og dialog skaber de tryghed og kontinuitet i børnenes hverdag. |
Dit liv på nettet - Center for Digital Pædagogik
Dette modul bygger videre på det arbejde, eleverne kender
fra 2. klasse. Fokus flyttes nu til klassechats, sprogbrug og digitale
konflikter.
Modulet indeholder aktiviteter, film og samtalekort til undervisningen – og
opfylder færdigheds- og vidensmål i dansk.
Modulet lever op til de forenklede Fælles Mål for faget dansk efter 4. klassetrin og de hertil hørende færdigheds– og vidensmål omhandlende it og kommunikation.
Eleverne arbejder med:
- Sociale medier, spil og klassechats
- Skærmvaner, søvn og notifikationer
- Konflikter og misforståelser online
- Billeder, videoer og digitale fodspor
Kontakt SSP-konsulenten, hvis du mangler login.
ON –Center for Digital Pædagogik
ON (Onlineindsatsen) har udviklet et lærerrettet materiale, som supplerer Dit liv på nettet med baggrundsviden, konkrete råd og pædagogiske greb. Det styrker dig som underviser i arbejdet med digital trivsel og risikoadfærd online.
Materialet indeholder:
- Pædagogiske metoder til arbejdet med sårbare og risikofyldte onlinefællesskaber
- Baggrundsviden om digitale miljøer, sprog og platforme
- Refleksionsspørgsmål og anbefalinger til undervisningen
Find materialet på on-undervisning.dk
Mobningens ABC – Red Barnet: Et undervisningsmateriale målrettet mellemtrinnet, som sætter fokus på, hvad mobning er, og hvordan man arbejder med det i fællesskab.
Indeholder: Faglige tekster (v. Helle Rabøl Hansen), Fire noveller (v. Renée Toft Simonsen) med opgaver, Kortfilmen Udfordringen i fire dele – om grænser og gruppepres.
Undersøgelse og samtale med barnet.
Når I arbejder med trivsel og digital kultur i klassen, så husk at forældrene er en vigtig medspiller:
☐ Har vi informeret forældrene om klassens arbejde med digital trivsel og sprogbrug i fx klassechats?
☐ Har vi givet forslag til, hvordan forældrene kan tale med deres børn om sprog, grænser og digital adfærd?
☐ Har vi opfordret forældrene til at koordinere og understøtte børnenes deltagelse i positive organiserede fritidsfællesskaber uden for skoletiden (f.eks. i foreningslivet)?
Inspiration til 5. klasse
I 5. klasse begynder klassedynamikkerne for alvor at tage form. Grupper opstår og udfordres, og eleverne navigerer i stigende grad i sociale roller og forventninger – både i og uden for skolen. Det gør arbejdet med klassens fællesskab endnu vigtigere: Hvordan skaber vi plads til forskellighed, styrker fællesskabet og sætter ord på vores samspil?
Samtidig er det også her, at nogle børn begynder at stifte bekendtskab med nikotinprodukter som vapes og nikotinposer – enten via nettet, i reklamer eller blandt ældre søskende. Derfor sætter vi nu tidligere ind med en forebyggende indsats, der styrker elevernes modstandskraft gennem positive fællesskaber og samtaler om sundhed og sociale normer.
| Fællesskaber uden eksklusion | Fælles sprog og normer |
|---|---|
Når vi arbejder med mangfoldige fællesskaber, styrker vi elevernes forståelse for hinandens forskelligheder og reducerer risikoen for eksklusion, mobning og fastlåste roller. Herunder også en fokuseret interesse for elevernes deltagelse i fritidsfællesskaber. | Et fælles sprog om trivsel, rettigheder og ansvar – både i klassen og online – gør det lettere for eleverne at sætte grænser, sige fra og forstå hinandens perspektiver. |
Fællesskab på hjernen - Sundhedsstyrelsen
Et undervisningsforløb, der har til formål at styrke klassens fællesskab og forebygge brug af tobak og nikotin. Eleverne arbejder med sociale normer, gruppepres, grænser og trivsel – med fokus på, hvordan stærke fællesskaber kan beskytte mod risikoadfærd.
Undervisningsmaterialerne er særligt velegnede til samfundsfagets vidensområde vedrørende socialisering samt emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
Forløbet er oplagt i 5. klasse, men kan også anvendes i 6. eller 7. klasse.
Klassekabalen (Filmcentralen). En dokumentarserie i seks korte afsnit om livet i en rigtig 5.-6. klasse.
Filmene sætter fokus på alt fra lejrskoler og kærester til konflikter og klikker – og lægger op til åbne samtaler om det, der foregår under overfladen i mange klasser. Bruges i fag som dansk, kristendom og sundhedsundervisning.
Find materialet på filmcentralen.dk
At tale, tænke og tro (Red Barnet). Et undervisningsmateriale til mellemtrinnet, hvor eleverne lærer om deres rettigheder til at tænke frit, tro hvad de vil – og udtrykke deres mening med respekt. Styrker refleksion, demokratisk deltagelse og forståelse for hinandens forskelligheder.
Find materialet på redbarnet.dk
Fællesskaber, forskellighed og fritidsliv – en beskyttende kombination
Et mangfoldigt og inkluderende fællesskab i klassen er en af de stærkeste beskyttende faktorer i det kriminalpræventive arbejde. Når elever oplever, at der er plads til forskellighed, og at de hører til, styrkes både empati, trivsel og sociale relationer.
Undervisning i trivsel og rettigheder handler ikke kun om regler – men om at skabe en klassekultur, hvor alle kan føle sig trygge og respekterede. Det reducerer risikoen for mobning, udenforskab og mistrivsel.
Fritidslivet spiller her en afgørende rolle. Deltagelse i organiserede fritidsaktiviteter – som sport, klub eller spejder – skaber adgang til nye fællesskaber, sunde rollemodeller og vigtige voksenkontakter uden for skolen. Derfor er det vigtigt at støtte elever i at finde vej til lokale foreninger og fritidstilbud, hvor de kan udvikle sig og finde tilhør.
☐ Har
vi informeret forældre
om de temaer, vi arbejder med i klassen – fx fællesskab,
normer og digitale vaner?
☐ Har
vi skabt rum for dialog blandt forældre – fx om
grænser
for skærmbrug,
nikotinprodukter og sociale aftaler uden for skoletiden?
☐ Har
vi tydeliggjort, hvordan forældrenes
engagement er med til at styrke klassens fællesskab og beskytte børnene
mod risikoadfærd?
Inspiration til 6. klasse
I 6. klasse udvikler eleverne en øget bevidsthed om sig selv og hinanden – og de navigerer i fællesskaber, både fysisk og digitalt, med mere autonomi end tidligere. Det stiller nye krav til både sociale færdigheder og refleksion over digitale valg. Her skal der fortsat arbejdes med at styrke det forebyggende fællesskab – og samtidig åbnes for emner som digital mobning, ansvar og retten til forskellighed.
| Fællesskaber med plads til forskellighed | Digital ansvarlighed |
|---|---|
Eleverne skal opleve, at de både kan være en del af fællesskabet og samtidig være sig selv. Når mangfoldighed bliver en styrke, og forskellighed ikke fører til udenforskab, skabes tryghed og samhørighed. | Digital adfærd er en del af hverdagen – og også en del
af det kriminalpræventive arbejde. Når eleverne lærer at forholde sig kritisk
til sprog, billeder og delinger online, forebygger vi grænseoverskridelser og
mistrivsel |
Dit liv på nettet – Center for Digital Pædagogik
På 6. årgang arbejder vi videre med materialet Dit Liv på Nettet, som eleverne senest stiftede bekendtskab med i 2. klasse og 4. klasse. Dengang handlede det primært om digitale fællesskaber, skærmvaner og privatliv – og nu dykker vi endnu mere ned i de sociale og etiske aspekter af det digitale liv.
Modulet lever op til Fælles Mål for faget dansk efter 6. klassetrin og de hertil hørende færdigheds– og vidensmål omhandlende it og kommunikation.
I 6. klasse er der særligt fokus på:
- Sprog og digital mobning – hvordan vi taler til hinanden online, og hvordan vi handler, når tonen bliver hård
- Billed- og videodeling – hvad vi må dele, og hvordan vi respekterer hinandens grænser
- Digitale fodspor og anonymitet – hvordan vi beskytter os selv og forstår konsekvenserne af vores færden online
Materialet skaber rum for refleksion, samtale og konkret viden – og det giver både lærere og elever et fælles grundlag for at tale om de dilemmaer, der fylder mere og mere i de unges digitale liv.
ON’s videofortællinger – til refleksion og fordybelse
Som et stærkt supplement til Dit Liv på Nettet kan du inddrage ON’s videofortællinger og undervisningsmateriale. Materialet er særligt velegnet, når du vil: Gå i dybden med elevernes egne oplevelser og perspektiver, skabe rum for åben samtale og refleksion i klassen, styrke empati, moralsk stillingtagen og fælles normer. Materialet kan med fordel bruges som selvstændige temaforløb eller som opfølgning på Dit Liv på Nettet.
Find materialet på on-skole.dk
Red Barnet – Tilgængelig døgnet rundt
Et undervisningsmateriale, der hjælper eleverne med at reflektere over deres digitale liv og balancen mellem online og offline tid. Øvelserne lægger op til samtaler med forældre om digitale vaner og tilgængelighed.
Mulighed for synsprøve. Forældrene kan henvende sig ved behov.Læs mere på silkeborg.dk om sundhedsplejen i skolen
Når I arbejder med digital trivsel og fællesskab i 6. klasse, så husk at få forældrene med:
☐ Har vi informeret forældrene
om klassens arbejde med digital adfærd og trivsel?
☐ Har vi givet konkrete forslag til, hvordan de kan
støtte deres barn i balancen
mellem online og offline liv?
☐ Har vi opfordret til en fælles klassesnak om forventninger til digitale medier, sprog og
billeddeling?