Udskoling, 7.-9. klasse
Udskoling: Et afgørende skifte i elevernes skolegang og liv. Inspiration til alle klassetrin.
Udskolingen markerer et afgørende skifte i elevernes skolegang og liv. Nogle møder nye lærere, og flere samles på nye skoler – ofte fra mindre skoler med forskellige erfaringer. Det er en god anledning til at kigge tilbage i dette katalog og bygge videre på de indsatser, eleverne tidligere har arbejdet med. Eleverne kan være nysgerrige sammen med både nye og tidligere lærere: Hvad har vi talt om før? Og hvordan spiller det ind i det, vi arbejder med nu?
I udskolingen står eleverne med det ene ben i barndommen og det andet i ungdomslivet. De orienterer sig mod fællesskaber, samfund, identitet og mening – og deres sociale verden bliver både større og mere kompleks. Det kalder på et kriminalpræventivt fokus, der styrker deres handlekraft og modstandskraft – uden at moralisere eller kontrollere.
Vi lægger i denne fase særlig vægt på to centrale beskyttende faktorer:
- Tilhørsforhold
og positive fællesskaber
Når unge oplever at høre til i et fællesskab, der rummer forskellighed og har tydelige normer, forebygger vi marginalisering, mobning og tilknytning til usunde grupper. Et stærkt fællesskab er samtidig det bedste værn mod tidlig debut i alkohol- og nikotinbrug, som bliver mere aktuelt i denne fase af skolelivet. Herunder bliver det også i udskolingen muligt for eleverne at få sig et fritidsjob, som en alternativ arena for at opleve positivt tilhør og som fungerer stærkt kriminalpræventivt. En værdi som kan understøttes i mødet med de unge. - Oplevelse
af indflydelse og demokratisk deltagelse
Når elever oplever, at deres stemme bliver hørt – i klassen, i fritiden og i samfundet – styrker det både ansvarsfølelse og tillid til egne handlemuligheder. Det er en vigtig del af både dannelse og kriminalpræventivt arbejde.
I udskolingen kan der også begynde at opstå nye online fællesskaber, og de kan begynde at spille en større rolle – med egne normer, sociale hierarkier og mulighed for udenforskab. Det stiller nye krav til undervisningen i digitale grænser og social forståelse.
Det kriminalpræventive arbejde i udskolingen skal ruste de unge til at træffe reflekterede valg og navigere i en kompleks virkelighed – både digitalt og analogt, individuelt og i fællesskab. I denne del af kataloget finder I konkrete forslag til, hvordan I i 7.–9. klasse kan arbejde med trivsel, ansvar, grænser og medborgerskab – både i undervisningen og i samarbejdet med forældrene.
Fælles om Børne- og Ungelivet
Flere skoler i Silkeborg Kommune deltager i Fælles om Børne- og Ungelivet, hvor lokale data om alkoholkultur, nikotinbrug, flertalsmisforståelser, fritidsliv og forældrenes rammesætning giver værdifuld indsigt i elevernes liv og gode forudsætninger for at arbejde med fællesskab, forældreskab og fritidsliv som beskyttende faktorer. Det skaber mulighed for at prioritere og målrette indsatsen – fx med særlig vægt på fællesskaber, festkultur eller digitale grænser.
SSP-konsulenten kan hjælpe med at omsætte data til praksis og pege på relevant materiale til jeres elever.
Skolerne i Fælles om Børne- og Ungelivet deltager desuden i temadagen Vores Ungeliv – en hel dag for alle udskolingselever med fokus på fællesskab, grænser og flertalsmisforståelser. Temadagen følges op af et fælles forældremøde for 7.–8. årgang (evt. også 9. årgang), hvor forældre inddrages i dialogen om normer, forventninger og fællesskabets betydning.
Læs mere om Fælles om Børne- og Ungelivet her på ssp-hjemmesiden
Om opbygningen af det kriminalpræventive inspirationskatalog
Dette inspirationskatalog er udviklet som et fleksibelt værktøj til SSP-lærere og ressourcepersoner på skolerne i Silkeborg Kommune. Det er ikke en fast manual, men en samling af forslag og anbefalinger, der skal understøtte det lokale forebyggende arbejde – både på tværs af årgange og i dybden med konkrete temaer.
Kataloget giver et samlet overblik over, hvordan SSP-Silkeborg anbefaler, at den kriminalpræventive indsats kan struktureres fra 1. til 9. klasse – med afsæt i fællesskabet som en central beskyttende faktor. Dette fællesskabsfokus foldes ud i fire gennemgående fokuspunkter, som bearbejdes løbende gennem skoleforløbet.
Hvert klassetrin præsenterer udvalgte undervisningsforløb og materialer under overskriften Materialebank, der er opdelt i to kategorier:
Det anbefaler vi: Materialer, SSP-Silkeborg anbefaler at prioritere som del af den fælles forebyggelsesindsats.
Mere inspiration: Relevante, supplerende materialer, som kan anvendes efter behov eller til særlige tematikker i klassen.
Materialerne under Det anbefaler vi sikrer kontinuitet og progression i det kriminalpræventive arbejde. Selvom et materiale er knyttet til ét klassetrin, angiver vi i beskrivelsen, hvis det også kan bruges på andre klassetrin. Dermed skabes fleksibilitet, så eksempelvis forløb fra 4. klasse også kan tages i brug på 3. klassetrin, hvis det giver mening i praksis.
Materialebanken kan suppleres med indsatser, skolen allerede arbejder med – som eksempelvis forløb fra MOT Danmark eller materialet Perspekt 2.0 som flere skoler i kommunen anvender. Kataloget er tænkt som støtte til skoler og SSP-vejledere, der ønsker at styrke og strukturere indsatsen yderligere – altid tilpasset lokale behov og muligheder.
SSP-konsulenten står naturligvis til rådighed for sparring og vejledning omkring valg af materiale og opbygning af den lokale indsats.
Inspiration til 7. klasse
| Realistisk social pejling og normkritik | Styrkede fællesskaber og ansvar i klassen |
|---|---|
| Unge risikerer at handle ud fra fejlopfattelser om,
hvad der er normalt i gruppen – såkaldte flertalsmisforståelser. Når vi
arbejder med social pejling, gør vi eleverne bedre i stand til at skelne mellem
fakta og antagelser og til at tage reflekterede beslutninger og opbygger
samtidig fællesskabet som beskyttende faktor. | Trygge fællesskaber forebygger negativ gruppedynamik
og udenforskab. Når eleverne lærer at tage medansvar for tonen, trivslen og
forskelligheden i fællesskabet, øges både samhørighed og modstandskraft. |
Fælles temadag for hele udskolingen
Er din skole med i Fælles om Børne- og Ungelivet?
Hvis ja, afvikles den fælles temadag for hele udskolingen, der er udarbejdet på baggrund af lokale data om elevernes alkoholkultur, brug af nikotin, fritidsliv og sociale dynamikker. Temadagen fokuserer på at styrke fællesskabet som beskyttende faktor og nedbryde flertalsmisforståelser – og følges op af et forældremøde for at sikre sammenhæng og fælles retning. Data kan med fordel anvendes i sammenhæng med brugen af den materiale vi ellers anbefaler i dette katalog for udskolingen.
Hvis ikke skolen er med, anbefaler vi:
“Alle de andre gør det” – social pejling i praksis
Materialet fra Det Kriminalpræventive Råd hjælper eleverne med at få øje på sociale overdrivelser – fx at “alle drikker”, “alle ryger” eller “alle gør noget forkert”. Det er baseret på Ringstedprojektet og har dokumenteret effekt på at mindske risikoadfærd. Forløbet består af en temadag med tilhørende lærervejledning og kopiark, hvor eleverne arbejder med deres egne forestillinger og virkelighedens tal.
Nikotin på hjernen
Dette undervisningsmateriale bygger videre på Fællesskaber på hjernen fra 5. klasse og sætter fokus på nikotinens rolle i sociale sammenhænge. Eleverne inviteres til at reflektere over afhængighed, gruppepres og egne grænser. Øvelserne er særligt målrettet samfundsfag og sundheds- og seksualundervisning.
Materialet anbefales i 7. klasse, hvor nye klassedynamikker og behovet for fælles rammer typisk opstår.
Øvelserne er særligt velegnede til samfundsfagets vidensområde vedrørende socialisering samt emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.
UngSilkeborg – Velkommen i overbygningen
Et praksisnært forløb, der hjælper eleverne med overgangen til udskolingen.
Fokus er på gode vaner, trivsel og et stabilt læringsmiljø.
Målgruppe: 7. årgang • Pris: 750 kr. • Varighed: 4 lektioner
Find materialet på ungsilkeborg.dk
UngSilkeborg – De 7 karaktertræk
Et forløb med afsæt i positiv psykologi, der styrker elevernes faglige og sociale udvikling. Eleverne får et fælles sprog for, hvordan de kan være en god version af sig selv i skolen. Målgruppe: 7. årgang • Pris: 750 kr. • Varighed: 4 lektioner
Find materialet på ungsilkeborg.dk
Røgfri Fremtid – danskfagligt forløb om nikotin (Kræftens Bekæmpelse)
Et undervisningsmateriale med artikler, noveller, film og podcasts, som giver viden og handlekompetence i forhold til nikotin. Det er målrettet danskfaget og kan anvendes i hele udskolingen.
Larm-materialet – fra LGBT+ Danmark
Oplever I i klassen, at det er svært for eleverne at håndtere forskelle ift. køn og seksualitet, kan I anvende materialer fra LGBT+ Danmark. Det er vigtigt at arbejde med den demokratiske dannelse, bl.a. ift. at reducere risici for f.eks. online radikalisering. Materialet kan bruges inden for kompetenceområdet køn, krop og seksualitet for det obligatoriske fag ’sundheds- og seksualitetsundervisning og familiekundskab’ (SSF), og møder desuden fagområder indenfor dansk, samfundsfag, historie, kristendomskundskab samt de æstetiske valgfag filmkundskab, it og medier, håndværk og design.
Red Barnet – Sammen i klassen
Et trivselsforløb, hvor eleverne gennem legende og inkluderende øvelser
arbejder med fællesskabet i klassen. Øvelserne skaber et fælles bånd, hvor de
ydre rammer træder i baggrunden, og nærhed og trivsel kan vokse frem.
Velegnet som forløb i starten af skoleåret – eller når nye dynamikker kalder på
styrket fællesskab.
Find materialet på redbarnet.dk
Sundhedshuset – Silkeborg Kommune
Nikotinfrit ungeliv – samtaler og oplæg
- Samtaler med ungerådgiver om nikotin – hvis den unge ønsker at stoppe
- Klasselivsoplæg om flertalsmisforståelser og fællesskabets betydning
- Opfølgende forældrebrev
Kontakt: Sissel Grøn, ungerådgiver, 2120 6938 · sgls@silkeborg.dk
Forældrene kan henvende sig ved behov.
I udskolingen sker der ofte nye klassesammensætninger – og det betyder også, at forældrenetværket skal genopbygges. Brug forældremøder og den løbende kontakt til at involvere forældrene i arbejdet med trivsel, normer og digital adfærd.
☐ Har
vi inddraget forældre i klassens arbejde med gruppepres, trivsel og digital
adfærd?
☐ Har
vi givet mulighed for nye forældreaftaler,
fx omkring festkultur, nikotin og ansvar for hinandens børn?
☐ Har
vi orienteret forældre
om temadage eller undervisningsforløb, så
dialogen kan fortsætte
hjemme?
Inspiration til 8. klasse
I 8. klasse er eleverne midt i udskolingen. Det er en fase, hvor identitet, relationer og fællesskab spiller en stadig større rolle – både offline og online. Digitale fællesskaber fylder meget, og eleverne begynder at tage mere aktiv stilling til deres rolle i gruppen og i samfundet. Samtidig kan flere begynde at eksperimentere med alkohol – og gruppepres og sociale forventninger kan blive mere udtalte.
Det kriminalpræventive arbejde i 8. klasse skal understøtte elevernes evne til at forholde sig reflekteret til både digital adfærd, sociale dynamikker og risikoadfærd.
| Kritisk digital dannelse | Social refleksion og modstandskraft |
|---|---|
Når eleverne bliver bevidste om, hvordan digitale teknologier påvirker dem – og får viden om anonymitet, sociale valutaer og normer online – styrkes deres handlekompetence og evne til at navigere i digitale fællesskaber med omtanke. | Gruppepres og sociale forventninger – fx ift. alkohol – kan præge hverdagen. Når eleverne forstår mekanismerne bag, og lærer at stå ved egne valg, kan det forebygge risikoadfærd og støtte sunde fællesskaber. |
Fritidsjob som beskyttende faktor
Et fritidsjob kan være en stærk beskyttende faktor i unges liv. Når unge får mulighed for at indgå i en arbejdsplads, oplever de ofte øget selvværd, ansvarsfølelse og tilhørsforhold til nye fællesskaber. Samtidig giver et fritidsjob praktiske kompetencer, som kan styrke skolemotivation og give pejlemærker for fremtiden.
Forskning viser, at unge med fritidsjob har lavere risiko for at ende i risikoadfærd og kriminalitet og er bl.a. eksplicit fremhævet i Bandepakke IV. Jobbet fungerer som et fast holdepunkt og en meningsfuld ramme uden for skolen og hjemmet. Især for unge i udsatte positioner kan fritidsjobbet være et vendepunkt, der åbner nye muligheder og giver troen på egne evner.
Som fagperson kan du være opmærksom på elever, der kunne have gavn af et fritidsjob – og støtte dem i at finde et. Det kan være gennem kontakt til lokale virksomheder, kommunale fritidsjobordninger eller ved at inspirere gennem undervisningen.
Dit Liv på Nettet – Center for digital pædagogik
Dette modul bygger videre på det arbejde med digital adfærd og ansvarlighed, som eleverne mødte i 6. klasse – hvor fokus var på sprog, mobning og billeddeling. Nu, i 8. klasse, udvides perspektivet, og eleverne arbejder mere selvstændigt og kritisk med, hvordan digitale fællesskaber former identitet, status og sociale dynamikker.
De centrale temaer er:
- Sociale medier og spil – og forestillingerne om, hvordan “man skal være” online
- FOMO og fællesskaber – om eksklusion, fastholdelsesmekanismer og det gode digitale fællesskab
- Deling, samtykke og lovgivning – med skærpet fokus på grænser, rettigheder og konsekvenser
- Virtuel valuta – om likes, følgere og den sociale betydning heraf
Materialet er udviklet af Center for Digital Pædagogik og lever op til Fælles Mål for dansk i 9. klasse, især inden for kommunikationsetik og digitale teknologiers betydning for fællesskab og identitet.
Find materialet på cfdp.dk - Silkeborg Kommune
Alkoholkultur og kritisk refleksion – ’Om alkohol’, Fuld af Liv, Kræftens Bekæmpelse
Forløbet består af tre kapitler, svarende til tre dobbeltmoduler – eller en hel temadag. Det er velegnet til danskfaget og kan opgives til eksamen.
Eleverne arbejder med:
- Fakta og holdninger til alkohol
- Sociale normer og gruppepres
- Markedsføring og alkohol i kulturen
UngSilkeborg – Motivation og selvværd
Et engagerende temaforløb, der styrker elevernes bevidsthed om motivation, selvværd og deres egen rolle i skolen. Fokus på konkrete redskaber til at fastholde trivsel og engagement i udskolingen.
Målgruppe: 8. årgang • Pris: 750 kr. • Varighed: 4 lektioner
Find materialet på ungsilkeborg.dk
Oplever I udfordringer med elevers pengespil?
Spillemyndigheden har undervisningsmaterialet ”Styr på Spillet”, der består af fire forskellige lektioner med en varighed på ca. 90 minutter til folkeskolens ældste klasser på 7.-10. klassetrin. Formålet med indholdet er både at lade de unge komme til orde med deres egne erfaringer og syn på pengespil og få sat gang i en samtale om, at pengespil kan give problemer.
Udskolingssamtale og undersøgelse.
☐ Har
vi informeret forældrene om klassens arbejde med digital trivsel og alkohol?
☐ Har
vi opfordret til fælles
forældrebeskeder
eller møder om
sociale aftaler og grænser?
☐ Har
vi inviteret forældrene
til at tage del i elevernes fritidsliv og opfordret dem til at understøtte
deres barns vej mod et fritidsjob?
Inspiration til 9. klasse
I 9. klasse nærmer eleverne sig afslutningen på folkeskolen – med eksaminer, sidste skoledag og afklaringen af deres næste skridt. Mange bliver myndige i løbet af året, og med overgangen til ungdomsuddannelser følger også større selvstændighed og ansvar. Det er en tid præget af både spænding og sårbarhed – og dermed også en vigtig periode for det forebyggende arbejde.
Derfor er det afgørende at arbejde med temaer som grænser, ansvar, digitale fællesskaber og beslutninger, der har betydning for deres fremtid.
| Digital livsmestring og ansvarlighed | Trygge fællesskaber og forberedelse på næste skridt |
|---|---|
| Eleverne bruger sociale medier som en integreret del af deres hverdag – og det er her, mange sociale dynamikker udspiller sig. At lære at agere ansvarligt digitalt og tage vare på både egne og andres grænser er en vigtig kompetence i overgangen til voksenlivet. | Ved at understøtte elevernes trivsel og sociale
fællesskaber i afslutningen af deres skoletid – og samtidig arbejde med deres
forventninger og bekymringer for fremtiden – skaber vi grobund for et styrket
selvbillede og mere mod på det, der venter. |
Nikotin på sociale medier – Center for Digital Pædagogik/Sundhedsstyrelsen
Dette undervisningsmateriale bygger videre på 'Fællesskaber på hjernen' (5. klasse) og 'Nikotin på hjernen' (7. klasse), men med fokus på sociale medier og fællesskaber online.
Eleverne arbejder med:
- Annoncering og eksponering af nikotinprodukter på sociale medier
- Digitale fællesskaber og FOMO
- Anonymitet, deling og samtykke
- Likes, følgere og virtuel social status
Materialet er målrettet 7.-9. klasse og understøtter Fælles Mål i dansk med fokus på kommunikation og etik.
UngSilkeborg – Mindset og eksamen
Et temaforløb, der hjælper eleverne med at forberede sig på eksamen – både praktisk og mentalt. Fokus er på planlægning, selvregulering og strategier til at håndtere nervøsitet.
Målgruppe: 9. årgang • Pris: 750 kr. • Varighed: 4 lektioner
Find materialet på ungsilkeborg.dk
Flirt og grænser – Det Kriminalpræventive Råd og Sex & Samfund
Undervisningsmateriale om flirt, sex, grænser og samtykke. Hjælper eleverne med at sætte ord på egne oplevelser og udvikle respekt for andres grænser.
Målgruppe: 9. klasse
Find materialet (gratis publikation) på dkr.dk
Et split sekund – Undervisningsmateriale om ulovlig billeddeling
Et stærkt materiale om ulovlig billeddeling, sociale medier og ansvar fra Det Kriminalpræventive Råd. Eleverne arbejder med cases og film inspireret af virkelige hændelser – og sætter fokus på deres rolle som tredjepart, når intime billeder deles uden samtykke.
Målgruppe: 9. klasse, 10. klasse og ungdomsuddannelser
Anbefalet varighed: 2 lektioner
Forældrene eller den unge selv kan henvende sig ved behov.
Selvom eleverne er ved at være store og mere selvstændige, spiller forældrene stadig en vigtig rolle.
Overvej følgende:
☐ Er der behov for fælles snakke i klassen om aftaler og normer i forhold til fester, alkohol og digitale grænser?
☐ Har vi informeret forældrene om de emner, der fylder i klassen – fx samtykke, billeddeling og digital adfærd?
☐ Har forældrene mulighed for at tale med deres børn om overgangen til ungdomsuddannelse og den nye frihed og ansvar, der følger?