Skip til hoved indholdet
    Hjem Hvad er SSP SSP-samarbejdets rammer

SSP-samarbejdets rammer

SSP-samarbejdets organisering og rammer i Silkeborg Kommune - samt lidt historie

SSP-samarbejdet er det kriminalitetsforebyggende samarbejde på kommunalt plan mellem Skole, Sociale myndigheder og Politi. Samarbejdet er rettet mod børn og unge og deres forældre.

SSP-samarbejdet indledtes i 1977 med Det Kriminalpræventive Råds nedsættelse af Det Centrale SSP-udvalg, og i Silkeborg Kommune startede samarbejdet i 1985.

SSP-samarbejdet sigter på tre former for indsatser:

Den generelle indsats

Den generelle indsats rettes mod alle børn og unge f. eks i form af holdningsbearbejdende undervisning i skoler og klubber, eller i form af fritidstilbud som idræt, lektiehjælp og lignende.

Den specifikke indsats

De specifikke indsatser sættes ind over for grupper, der har været på kant med loven eller viser tegn på risikoadfærd.

Indsatsen er ofte særlige projekter af forskellig karakter.

Den individorienterede indsats

Den individorienterede indsats rettes mod den enkelte unge, som har begået kriminalitet eller er ude i et misbrug af rusmidler.

Der sættes ind for at hjælpe dem ud af disse problemstillinger.

Her vil der ofte være tale om egentlige behandlingsforløb i samarbejde med myndigheder og støtte forløb.

Hvad arbejder SSP ud fra?

SSP arbejder med trivselsfremmende og kriminalitetsforebyggende aktiviteter inden for rammerne af Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik.

I Silkeborg Kommune er visionen at ’Alle skal med! – sammen skaber vi det gode børne- og unge liv’ og målene er at:

  • Vi vil styrke børn og unges muligheder for at lære så meget de kan
  • Vi vil understøtte trivsel og sundhed for børn og unge
  • Vi vil styrke børn og unges naturlige lyst til leg, kreativitet og bevægelse

Som fagprofessionelle står vi på en anerkendende, systemisk tilgang, som er beskrevet i det kommunale ’Mindset for inklusion’ for 0-18 års området:

  • At hvert enkelt menneske skal respekteres som det er, herunder at alle har ret til tryghed, anerkendelse og en følelse af samhørighed med andre.
  • At alle i Silkeborg Kommune er inkluderet som en ligeværdig del af fællesskabet.
  • At fagpersoner og frivillige har eller kan opsøge den tilstrækkelige viden til at forstå udfordringer og problemer, de møder, ud fra de sammenhænge og relationer de er opstået i og agere i forhold til dem.

Læs Den Sammenhængende Børne- og Ungepolitik på silkeborg.dk

Det trivselsfremmende og kriminalitetsforebyggende arbejde i SSP regi bygger dermed på visioner og mål for alle børn og unge i Silkeborg Kommune og på værdier, som skal kendetegne samarbejdet om opgaven mellem børn og unge, forældre, fagprofessionelle, rådgivere mm.

Kernebegreber i den sammenhæng er, at vi anerkender børn, unge og forældre som eksperter på egne vegne, at vi handler på baggrund af den bedst tilgængelige viden og data såvel fra praksis, som fra forskning og at vi indgår i professionelle og lærende samarbejder mono- og tværfagligt for at få alle børn og unge med.

Organisering af SSP-samarbejdet i Silkeborg Kommune

I hverdagen er SSP-arbejdet organisatorisk forankret decentralt hos den enkelte skoleleder og centralt i Skoleafdelingens Sekretariat, hvor den kommunale SSP-konsulent er ansat.

SSP-opgaven løses i et tæt samarbejde mellem politiet, folkeskoler, privat/friskoler og uddannelsesinstitutioner i Silkeborg Kommune, Børne- og Familieafdelingen samt øvrige relevante lokale aktører.

SSP-arbejdet indgår i en større organisatorisk kontekst og organiseres i forskellige netværk. De forskellige netværk fremgår af siden Kontaktpersoner og aktører, se link nederst.

Lovgivning for SSP-samarbejdet

SSP har en formelt rammesat opgave igennem Serviceloven §19.

SSP-samarbejdet har baggrund i retsplejelovens §114 og §115.

Find de to love på retsinformation.dk

Kontaktpersoner og aktører

Se kontaktpersoner i SSP-samarbejdet